Presse

img_1888

Tror du at nye biler er godt rustbeskyttet,

så læs lige her!

cropped-IMG_1346-1-1.jpg

img_1846

Billige favoritbiler dumper i rustbeskyttelse

Undersøgelse: Billige favoritbiler dumper i rustbeskyttelse
Har du en af de små mikrobiler til under 100.000 kr., så bør du ifølge FDM køre direkte til dit rustbeskyttelsescenter. En undersøgelse fra FDM blandt en række af klassens mest populære modeller viser, at rustbeskyttelsen er meget mangelfuld eller ikke eksisterende. Hos den landsdækkende kæde af rustbeskyttelsescentre, Dinitrol, bekræfter man, at de små og billige biler allerede inden for få år på de danske veje er markant angrebet af rust.

Alle nye biler skal rustbeskyttes

– Selv om der er forskel på, hvor godt bilerne er rustbeskyttet fra fabrikkernes side, var det kendetegnende, at rustbeskyttelsen enten var meget mangelfuld eller ikke eksisterende. I mere eller mindre grad var den gal med enten døre, vanger, for- og bagbro, undervogn eller hulrum på alle bilerne. Derfor er det generelt FDM’s anbefaling, at alle nye biler bliver rustbeskyttet,” siger leder af FDM’s tekniske rådgivning Jørgen Jørgensen i en pressemeddelelse.
Ifølge ham er en supplerende rustbeskyttelse nødvendig, da det danske klima og salt på vintervejene er hård kost for bilerne. Med den utilstrækkelige rustbeskyttelse risikerer bilejerne at kunne se frem til enten store værditab eller efterregninger om bare få år, hvis ikke der gøres noget ved problemet.

Danskerne rustbeskytter bilen fra ny

Hos Dinitrol bekræfter man, at de billige biler er mangelfuldt rustbeskyttet fra ny og derfor ruster hurtigt, hvis ikke de behandles i tide. Men samtidig kører flere og flere danskere deres små biler direkte fra forhandleren til rustbeskyttelsescentret. Hos Dinitrol viser tallene, at 25 procent af de biler, der ruller ind hos Dinitrol Centre landet over, de er helt nye og typisk i den mindre klasse.
– Danskerne stigende køb af de små og billigere biler giver ekstra travlhed på rustbeskyttelsescentrene landet over. De fleste bilejere er godt klar over, at de mindre og billige biler skal rustbeskyttes, når de er helt nye. Men vores centre behandler stadig dagligt minibiler, der kun har kørt kort tid på de danske veje, men som allerede er angrebet af rust, forklarer teknisk chef hos Dinitrol, Mogens Vestergaard Hansen.

Flere billige biler kontrolleres

Hos Teknologisk Institut, der fører tilsyn med 87 rustbeskyttelsescentre over hele landet, har man taget konsekvensen af det stigende antal minibiler, der strømmer ind over landet i disse år.
– I takt med det stigende antal små og billige biler, kontrollerer vi også et støre antal nye biler ved stikprøvekontrollerne på rustbeskyttelsescentrene. På den måde sikrer vi, at bilejerne får værdi for pengene, siger Jan Helbo, der er leder af Teknologisk Instituts kontrolordning, VKO-R.